اخبار داخلی
شماره: 2600
1391/12/22 - 12:48
سوختگی، درصدی 2 میلیون تومان هزینه دارد

رییس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: درمان سوختگی بسیار پرهزینه است و فردی که می سوزد به ازای هر درصد سوختگی 2 میلیون تومان باید هزینه کند ؛یعنی بیماری که 50 درصد می سوزد 100 میلیون تومان هزینه درمانش می شود .

 

دکتر «محمد جواد فاطمی» فوق تخصص جراحی پلاستیک به خبرنگار بنیان گفت: وضعیت سوختگی در کشور ما در مقایسه با کشورهایی مانند هند متوسط است . در سال بیش از 150 هزار نفر به مراکز سوختگی مراجعه می کنند و چیزی حدود 3 هزار نفر از آن ها می میرند و این آمار بسیار بالایی است .
وی افزود: در سوختگی تعریفی وجود دارد. سوختگی که باعث 50 درصد فوت می شود یعنی سوختگی که نیمی می میرند و نیمی زنده می مانند. در استانداردهای جهانی شخصی که دچار سوختگی 80 تا 95 درصد می شود ، 50 درصد فوت می کند در حالی که در کشور ما در خوشبینانه ترین وضعیت 60 درصد است. یعنی بیماری که 60 درصد می سوزد تا 50 درصد فوت می کند و این آمار بسیار بالاست. 
رییس مرکز تحقیقات سوختگی با اشاره به این که سوختگی یک بیماری مادام العمر است و فرد از زمان سوختگی تا آخر عمرش درگیر آن خواهد بود، خاطر نشان کرد: در کشور ما نه تنها در زمینه پیشگیری از سوختگی فرهنگ سازی نشده بلکه در درمان و بازتوانی هم خوب عمل نکرده ایم ،در نتیجه شخصی که می سوزد در زندگی مشکل پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر روش های درمانی ما هنوز سنتی و قدیمی است و از بانک پوست خوبی برخوردار نیستیم. همه این عوامل دست به هم داده تا سوختگی به یک معضل بزرگ در جامعه ما تبدیل شود.
فاطمی تاکید کرد: در زمینه درمان سوختگی پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم اما هنوز با استانداردها فاصله زیادی داریم . به نظر می رسد کسانی که در زمینه علمی - فرهنگی و پیشگیری عمل می کنند باید فعالیت لازم را داشته باشند. مسئولین باید منابع مالی و نیروی انسانی را تامین کنند و کاری کنند که مردم کمتر بسوزند و اگر سوختند برایشان درمان درستی انجام شود. 
او با تاکید بر این که شایع ترین علت سوختگی در بزرگسالان شعله و در اطفال آب جوش است، تصریح کرد: مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی از سال 86 تاسیس شد و هدف از برپایی آن، تحقیقات کاربردی و بنیادی است که بتواند به بیمار کمک کند . برای نیل به این هدف، 60 طرح تحقیقاتی در زمینه داروهای گیاهی، سلول های بنیادی ، کشت پوست، استفاده از داروهای جدید سوختگی ، تعریف برای استانداردهای سوختگی و راهنمای درمان سوختگی در دست اجرا ست.
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved